„… du aus Leere übervolle Fülle …“

9 Farbphotos auf Aludibond, hinter Glas gerahmt

"… oh abundance filled with emptiness …"

9 color-prints, mounted on aludibond, framed behind glas

Raum Ansicht
Joachim Schulz

„… du aus Leere übervolle Fülle …“

In der Serie "… du aus Leere übervolle Fülle …" ist meine Photographie ohne Motiv. Das Objekt vor meiner Kamera verschwindet. Verschwindet - wird übervoll durch Leere. Eine aus Leere übervolle Fülle.

Die Löcher sind nach Ringelnatz das Wichtigste am Sieb. Und genau so wie jedes einzelne Loch durch den vollen Teil des Siebs umrahmt und somit gebildet wird, rahmen Werbekästen ohne Inhalt Leere.

Sie gleichen Gefäßen der Leere, sind wie ein Medium ohne welches Leere in Unsichtbarkeit verharrt.

In dieser Serie habe ich jene Kästen photographiert, die dazu dienen ihren Inhalt, Produkte der Konsumgesellschaft, zu Werbezwecken optimal zu präsentieren. Häufig im Außenbereich von Geschäften, Kinos, Banken, Museen findet man diese Kuben mit eigener Beleuchtung, weltweit.

Einem Magneten gleich ziehen diese "eyecatcher" die Aufmerksamkeit der Passanten auf sich; focussieren deren Blicke, brennen lupenhaft Produkte in ihr Bewusstsein.

Diese Ausstellungsflächen der Werbung habe ich in der Nacht photographiert - ohne feilgebotenes Produkt - dennoch hell erleuchtet: In ihrem Inneren bringen sie auf diese Weise Leere in den Brennpunkt der Aufmerksamkeit: In den Pausen der Fülle - Leere.

Zwei Wesenszüge der Leere habe ich besondere Augenmerk geschenkt:

Zum einen erscheinen die Photographien als illuminierte Kuben, geben einen Raum von unbestimmter Tiefe frei, scheinen magisch zu leuchten, ohne daß die Farbabzüge eigenes inneres Licht besitzen.

Auf der anderen Seite halte ich mit jedem Detail, jeder Nuance der Leere ihre Fülle fest: Staub an der Frontscheibe, Strukturen der verwendeten Materialien, Nachtinsekten …

Die Informationsdichte habe ich so eng gezogen,daß sich der Blick des Betrachters im Strukturenreichtum verliert. Verloren in der Leere der Photographien.

Joachim Schulz

"… oh abundance filled with emptiness …"

My photography in the series "… du aus Leere übervolle Fülle …" has no subject matter. The object before my camera disappears. It disappears – is filled with emptiness. An abundance filled with emptiness.

According to Ringelnatz the holes are the most important part of the sieve. And just as each individual hole is framed and thus composed by the sieve in its entirety, ad display cases without content frame emptiness.

They resemble vessels of emptiness, are like a medium without which emptiness remains invisible.

In this series I have photographed those ad display cases whose function is to optimally present their contents, products of consumer society, for the purposes of advertising. You often find these boxes outside shops, movie theaters, banks and museums, world wide, with their own lighting.

Like a magnet, these display cases function as eye-catchers, grabbing the attention of passers-by; focusing their view, burning products into their consciousness like a magnifying glass.

I photographed these advertising exhibition surfaces at night – bereft of products for sale – yet brightly illuminated: In this way, their insides bring emptiness into the focus of attention: Thus, the interruptions in abundance are filled with emptiness.

I have paid special attention to two traits of emptiness:

First, the photographs resemble illuminated cubes, reveal a space of undetermined depth, appear to glow magically, without the color prints possessing their own inner light.

Secondly, I record every detail, every nuance of the emptiness of fullness: Dust on the front pane, structures of materials used, night insects…

I have kept the information so concentrated that the gaze of the observer gets lost in the wealth of structures. Lost in the emptiness of the photographs.